درد قوزک پا در طب سنتی

درد قوزک پا ,درد قوزک پا نشانه چیست,درد قوزک پا ناشی از چیست,درد قوزک پا راست,درد قوزک پا از چیست,درد قوزک پای راست,درد قوزک پا در بارداری,درد قوزک پا در کودکان,درد قوزک پا ودرمان,درد قوزک پا و ورم,درد مچ پا نشانه چیست؟,درد در مچ پا نشانه چیست

درد قوزک پا

توضیحاتی در مورد درد قوزک پا

درد قوزک پا شایع‌ترین آسیب‌دیدگی‌ها ناشی از چرخاندن قوزک به ‌طرف بیرون پا است. این چرخیدگی می‌‌تواند فشار زیادی بر رباط‌های نگهدارنده قوزک وارد کرده و باعث پیچ‌‌خوردگی مچ‌ پا شود، یا ممکن است ماهیچه‌‌ای را پاره کرده یا استخوانی را بشکند. هر کدام از این آسیب دیدگی‌ها می‌‌توانند ورم زیاد، تغییر رنگ و کاهش حرکت را همراه با درد شدید ایجاد کند.

علل درد قوزک پا

چرخیدگی تنها آسیب‌رسان قوزک پا نیست. کار کشیدن بیش از حد از آن – مثل راه رفتن، ایستادن و بالا رفتن زیاد و نیز زیاد خم کردن قوزک – می‌تواند به التهاب تاندون هایی منجر شود که ماهیچه‌ها را به استخوان‌های قوزک و ساق وصل می‌کنند. یکی از نواحی مستعد آسیب، تاندون آشیل است که از پاشنه پا تا پشت قوزک امتداد دارد. تاندون آشیل به ‌آسانی کشیدگی پیدا کرده یا پاره می‌شود، مخصوصاً اگر به اندازه کافی انعطاف‌پذیر نباشد. کار کشیدن زیاد هم می‌تواند باعث التهاب کیسه زلالی (کیسه پر از مایعی در پشت پاشنه که مثل یک بالشتک محافظ است) گردد. قوزک از راه‌های دیگری هم آزرده می‌شود. کفش گشاد یا تنگ ممکن است باعث درد قوزک در هنگام چرخاندن پا یا در اثر تماس با سطح سفت کفش شود. پوشیدن کفش نامناسب برای کاری که انجام می‌دهید نیز فشار زیادی بر مفصل مچ پا وارد می‌کند.

درد قوزک پا در کودکان

علائم پنج‌گانه زیر می‌توانند نشانه وجود بیماری‌های پا و مچ پا در کودکان باشند: ۱- کودک نمی‌تواند همپای همسالان خود فعالیت کند: اگر کودک در حین ورزش یا در زمین بازی از همبازی‌های خود عقب می‌ماند علت آن می‌تواند درد یا خستگی در پا یا ساق وی باشد. این می‌تواند از علائم مشکلاتی در پا باشد. بطور مثال صافی کف پا می‌تواند موجب درد و خستگی در پا شود. ۲- کودک از بازی که همیشه دوست داشته، خود را کنار می‌کشد: وجود درد در مچ پا یا کف پا موجب می‌شود تا کودک تمایلی به انجام ورزش یا بازی که همیشه دوست داشته، نداشته باشد. به‌طور مثال درد پاشنه پا می‌تواند این وضعیت را ایجاد کند. ۳- کودک پای خود را به شما نشان نمی‌دهد: بچه ممکن است متوجه ناراحتی یا تغییر شکلی در پای خود شود ولی از ترس دکتر رفتن آن را به والدین خود نشان ندهد. پدر و مادر باید عادت کنند تا از زمان کودکی هر چند وقت یکبار پای کودک را ببینند. ۴- کودک زیاد زمین می‌خورد: کودک ممکن است مانند قبل بازی کند ولی زیاد زمین بخورد. این وضعیت می‌تواند نشانه یا از مشکلات پا و مچ پا باشد. ۵ – کودک از درد پا شاکی است: درد پا در کودک طبیعی نیست و همیشه نشانه مشکلی در پا است که باید توسط پزشک بررسی شود. ممکن است آسیب کودک های خفیف پا در ابتدا مختصر و کم کودک اهمیت جلوه کنند ولی در صورتی که بیش از چند روز بمانند باید به توسط پزشک معاینه شوند. معاینه در زودترین زمان پاهای کودک در حال رشد هستند و بسیار مهم است که آنها را از آسیب کودک های احتمالی دور نگه داریم. در صورت بروز آسیب و مشکل، باید در اسرع وقت تشخیص داده شده و درمان شوند. در صورتی که با هر یک از مشکلات بالا روبرو شدید، باید کودک را در زودترین زمان به نزد پزشک برده تا پای او را به معاینه کند.

درد قوزک پا و درمان آن

درد قوزک چیزی نیست که سرسری گرفته شود. اگر بعد از آسیب‌دیدگی درمان مناسب انجام نشود، یا در درمان تأخیر شود، ممکن است گرفتاری‌های مختلفی بروز کند. در اینجا پیشنهاد‌هایی برای تسکین درد ارائه می‌گردد. اصول چهارگانه را رعایت کنید. استراحت، یخ گذاشتن، بستن و بالا گرفتن قوزک از اولین کارهای بعد از آسیب‌دیدگی قوزک و درد آن است. استراحت لازم است، چون از تحریک قوزک آزرده ممانعت می‌کند. استراحت در بستر بهتر است، و اگر ناچار به حرکت هستید، از عصا یا چوب زیر بغل استفاده کنید. گذاشتن یخ بر روی آن، چند بار در روز و هر بار به‌مدت 15 دقیقه، با بی‌حس کردن انتها‌های اعصاب و انقباض مویرگ‌ها برای جلوگیری از خونریزی بیشتر، التهاب دردناک قوزک را کاهش می‌دهد.قوزک را با باند کشسان یا با استفاده از پابند مخصوص بی‌حرکت کردن آن ثابت کنید. قوزک را با گذاشتن یک بالش در زیر آن بالا نگه دارید تا مایع جمع شده در آن تخلیه شود. اصول چهارگانه را به‌مدت سه تا پنج روز رعایت کنید. از مسکن استفاده کنید. آسپیرین، ایبوپروفن، و استامینوفن می‌توانند درد قوزک آزرده را کاهش دهند. پاشنه را بلند کنید. می‌توانید با گذاشتن یک بالشتک در داخل کفش یا بلند کردن پاشنه کفش، درد کشیدگی تاندون آشیل را کاهش دهید. یک تا یک و نیم سانتی‌متر کافی است. بالشتک را از داروخانه تهیه کنید.کورتیزون ماده بسیارقوی است که برای کاهش درد والتهابات ناشی ازدرد مچ و قوزک پا بسیارموثراست درمورد مزایا و معایبی که این تزریق میتواند برای شماایجاد کند حتما باپزشک مشورت کنید

علت درد قوزک پا

– التهاب تاندون آشیل – پارگی تاندون آشیل – شکستگی – زائده استخوانی – شکستگی مچ پا – آماس یا تورم کیسه های مفصلی – نقرس – شبه نقرس – آرتریت واکنشی – روماتیسم – آرتریت سپتیک – رگ به رگ شدن مچ پا – شکستگی به علت فشار آوردن زیاد به مچ پا – سندرم تونل تارسال

پیشگیری از درد قوزک پا

اگر قوزک پایتان زیاد آسیب می‌بیند، باید در مورد کفش‌هایتان دقت زیاد به خرج دهید. کفش مناسب بپوشید. همیشه کفش مناسب با کاری را که انجام می‌دهید بپوشید، مثلاً در ورزش، کفش مخصوص آن و در هر شغلی کفش مناسب آن شغل را به‌پا کنید. کفی در کفش بگذارید. کف هر کفشی باید قوس متناسب با کف پا را داشته باشد تا از چرخیدگی پا به طرف داخل جلوگیری کند. این امر مخصوصاً در مورد اشخاصی که کف پای صاف دارند مهم است. بیشتر کفش‌های خوب و دارای کیفیت بالا این قوس را دارند، در حالی که کف کفش‌های ارزان قیمت، صندل‌ها، و دمپایی‌ها صاف هستند. شما می‌توانید کفی مناسب پایتان را تهیه کره و در کفشتان بگذارید. زیر پا را نرم کنید. اگر تمام روز را سر پا هستید، با خریدن بالشتک‌های زیرپایی از داروخانه‌ها، بیشتر فشار ناشی از راه رفتن بر روی سطح سفت را به آن منتقل کنید. کفش‌های کهنه را کنار بگذارید. کفش‌ها به‌تدریجی نرمی و قوس کف خود را از دست می‌دهند. بیشتر مردم کفش‌هایشان را به‌مدت دو یا سه سال به‌طور مداوم می‌پوشند که زمان زیادی برای عمر یک کفش است. نرمی و قوس کف هر کفشی، عمر شش تا هشت ماهه دارد.

درد قوزک پا و علائم خطرناک

  آسیب قوزک پا بسیار دردناک بوده و راه های درمانی اولیه در منزل می تواند در بهبود درد آن موثر باشد. اما در صورت مشاهده علائم زیر حتماً به پزشک مراجعه شود: – درد و تورم شدید – زخم و دفرمه شدن – مشاهده علائم عفونت مانند قرمزی، گرمی در محل مورد نظر و تب بالای 8/37 درجه – عدم تحمل وزن بیشتر روی پا – عدم بهبود ورم در طول 3 الی 5 روز – عدم بهبود درد طی چندین هفته چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟ – قوزک پا آسیب‌دیده است و به‌قدری درد می‌کند که هنوز بعد از 24 ساعت نمی‌توان روی آن تکیه کرد. – درد ربطی به آسیب‌دیدن قوزک ندارد و بیش از چهار روز طول کشیده است. – اگر بعد از آسیب‌دیدگی، علاوه بر درد، قوزک ورم دارد، یا کبود شده است، یا تب دارید، یا احساس می‌کنید قوزک حالت طبیعی ندارد، فورا به پزشک مراجعه کنید.

درمان خانگی درد قوزک پا

اکثر آسیب های قوزک پا با درمانهای ساده و خانگی برطرف می شوند. مانند: – استراحت: تا حد امکان وزن وارد شده به قوزک پا و فعالیت های روزمره را کم کنید. – یخ: 3 الی4 مرتبه در طول روز از بسته یخ بروی محل درد استفاده نمایید. – بانداژ: پیچیدن باند در محل برای کاهش تورم – بالا گرفتن پا: بالا گرفتن پا برای کاهش تورم – مصرف مسکن: استفاده از داروهایی مانند ایبوپروفن، ادویل و ناپروکسن برای کاهش درد و کمک به بهبود محل درد. باید توجه داشت با وجود بهترین مراقبتها نیز کمی تورم، دردهای اول صبح و یا درد بعد از فعالیتهای بدنی تا چندین هفته بعد از شروع درمان وجودخواهد داشت.

درد قوزک پا در بارداری

در حین بارداری، بیماری هایی مثل نقرس، فعالیت های روزانه و ورزشی و حتی در کودکان درد و حس سوزش کف پا می تواند ظاهر شود. گاهی سوزش و درد مچ پا و قوزک به قدری شدید است که درد آن به ناحیه ی کف پا می رسد و با سندرم تونل تارس اشتباه گرفته شود. یک دکتر خوب می تواند با معاینه دقیق و بررسی سوابق پزشکی به سرعت درد مچ پا و درد قوزک پا را تشخیص داده و نسبت به درمان آن سریعاً اقدام نماید. البته گاهی می توان درد قوزک مچ پا را با یخ درمانی و داروهای ضد التهاب تا حدودی کنترل کرد، ولی باید بررسی بیشتر و دقیق تر حتماً به پزشک مراجعه کرد تا از بروز آسیب جدی تر جلوگیری کرده و کیفیت راه رفتن را بهبود بخشید.

آرتروز و درد قوزک پا

دردی که براثرآتروز ایجاد میشود معمولا در قوزک پا نسبت به مفصل های دیگر کمتراست اما غضروف های مچ پا هم می تواند با گذشت زمان براثربیماری آرتروز ازبین برود ودردناک شود اما نسبت به مفاصل دیگر کم تر اتفاق می افتد. آرتروز مچ پا درافرادی که دچار روماتیسم پا ناشی از آرتروز هستند و یا بیمارانی که دچارآسیب دیدگی قبلی مچ پا هستند شایعت راست ایمپیگمنت های جلویی مچ پا ناحیه ای خاصی ازمفصل است که میتواند بر اثر آسیب دیدگی های استخوانی دچارآسیب دیدگی شود. مهمترین علائم روماتیسم مچ پا درد، تورم و خشکی است. این علائم معمولاً در چند مفصل هر دو پا دیده میشوند. درد ممکن است در کف پا یا در پنجه یا مچ پا احساس شود. مفصل ممکن است در لمس گرم باشد. ممکن است میخچه یا پینه در پا بوجود آید و انگشتان پا ممکن است تغییر شکل دهند.

رگ به رگ شدن و درد قوزک پا

رگ به رگ شدن مچ پا باعث ایجاد آسیب دیدگی لیگامنت های اطراف مچ پا ودرنهایت ایجاد درد های شدید در قوزک پا میشود همچنین این درد با تورم همراه است وهنگام درد بیمار احساس میکند که مچ پایش ازجا کنده شده است. رگ به رگ شدن به شدت زیاد:این نوع رگ به رگ شدن براثرآسیب دیدگی های خاص لیگامنت ها ایجاد میشودراین نوع رگ به رگ شدن لیگامنت های بالای مفصل دچارآسیب دیدگی میشود درمان و توان بخشی برای این نوع از رگ به رگ شدن با نوع عادی رگ به رگ شدن متفاوت است.

دلایل درد قوزک پا

درد قوزک پا اصولا علل متنوعی دارد: درد قوزک پا به دلیل ضربه مستقیم درد قوزک خارجی پا به دلیل پیچ خوردگی مچ پا درد قوزک خارجی پا و گرفتگی مچ پا به دلیل تحریک ریشه سیاتیک از کمر درد قوزک داخلی یا خارجی پا به دلیل سندرم کمپارتمان خارجی در ورزشکاران و دونده ها درد قوزک پا به دلیل مشکلات کف پا از جمله کف پای صاف و یا برعکس قوس زیاد درد قوزک پا به دلیل پیچ خوردگی مچ پا درد قوزک پا به دلیل به دلیل دیسک کمر درد قوزک پا به دلیل پاتولوژی های موضعی مانند تومور و شکستگی استرسی درد قوزک پا به دلیل سندرم میو فاسیال

درد قوزک پا و نقرس

اگر گرفتار نقرس هستید، خیلی کارها برای جلوگیری از درد قوزک می‌‌توانید انجام دهید. برنامه غذایی خود را تغییر دهید. غذاهای پر از پورین مثل لبنیات، قلوه، جگر، ساردین و آجیل می‌توانند سطح اسید اوریک خون را بالا برده و باعث حمله نقرس شوند. خودداری از خوردن این مواد از حمله نقرس جلوگیری می‌کند. الکل نیز مضر است، چون تولید اسید اوریک را در بدن افزایش می‌دهد. نوشیدن آب زیاد مفید است، چون به دفع اسید اوریک از بدن کمک می‌کند. وزن خود را کم کنید. داشتن اضافه وزن، فشار زیادی بر روی قوزک وارد می‌کند. وزن زیاد در افراد مبتلا به نقرس شایع است. از مسکن‌های ضدالتهاب استفاده کنید. دردهای شدید نقرسی و التهاب مفصلی را می‌توان زیر نظر پزشک با داروهای خوراکی مثل ایندوسین، ناپروسین، و کولشیسین کنترل کرد. در موارد شدیدتر از تزریق داروهای استروئیدی مثل کورتیزون استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید : درد جلوی ساق پا ♥ ورم پا ♥ ورم پا بعد از زایمان ♥ میخک پاخواص حنا گذاشتن کف پا

آلوئه ورا برای آفتاب سوختگی

خواص دم کرده چای بابونه

خواص پوست داخل سنگدان مرغ

سلول های بنیادی بند ناف رویان

خواص شکلات داغ برای صورت

آلوئه ورا برای پوست صورت

خواص دم کرده بابونه و آویشن

خواص پوست زرد سنگدان مرغ

سلول های بنیادی بند ناف جنین

خواص و مضرات شکلات داغ

تعبیر خواب اسباب سفر

آلوئه ورا پوست صورت

خواص بابونه کوهی

خاصیت پوست سنگدون مرغ

سلول های بنیادی رویانی

فواید شکلات تلخ برای لاغری

مضرات آلوئه ورا برای پوست صورت

خواص بابونه برای عفونت

خواص بابونه برای عفونت زنانه

خاصیت روغن پوست مرغ

کاربرد سلول های بنیادی بند ناف

خاصیت شکلات تلخ برای پوست